Avtoklima

Hladilni plin: R134a / R1234yf (v čem je razlika)?

Hladilni plin za avtoklimo

V svojem vozilu se želimo počutiti udobno, zato ne čudi, da imajo praktično vsi novejši avtomobili danes vgrajeno tudi klimatsko napravo. Gre za del dodatne opreme, ki drastično izboljša pogoje za vožnjo, kar je več kot očitno predvsem poleti.

Klima nam sicer pride prav tudi v jesensko-zimskem času, saj skrbi za ustrezno stopnjo vlažnosti zraka in preprečuje rosenje stekel. Je pa bistveno, da klimo redno servisiramo pri licenciranemu serviserju, ki bo klimo po potrebi napolnil s hladilnim plinom. Če je nekoč veljalo, da je to plin R134a, pa se danes večinoma uporablja hladilni plin R1234yf.

Hladilni plin R134a

Svet se zaveda globalnega segrevanja in njegovih posledic, ki imajo velik vpliv na okolje. Vse bolj je prisotna okoljska politika, ki stremi v zeleno smer in k varovanju narave. Hladilni plin R134a je bil prepoznan kot precejšen škodljivec na tem področju.

Hladilni plin za avtoklimo R134a
Hladilni plin R134a se uporablja za polnjenje starejših avtoklim.

R134a je znan tudi kot tetrafluoroetan (CF3CH2F) iz družine hladilnega sredstva HFC. Po odkritju škodljivega vpliva hladil CFC in HCFC na ozonski plašč se je družina HFC hladil široko uporabljala kot njuna zamenjava.

Številke, ki govorijo v prid tej trditvi, so gromozanske. Za kar 1430-krat večji vpliv na ozračje kot izpusti CO2! Čeprav je EU na tem področju zelo striktna, pa je vendarle obveljala odločitev, da se stari hladilni plin še vedno lahko uporablja za klimatske naprave v starejših vozilih, ki na nov plin niso prilagojene.

Hladilni plin R1234yf

R1234yf je sintetično HFO hladilno sredstvo, ki sta ga skupaj razvila DuPont in Honeywell kot naslednika R134a za uporabo v avtomobilskih klimatskih napravah. Njegov potencial globalnega segrevanja (GWP) je zelo nizek, saj je manjši od 1. To pomeni, da ima en kilogram R1234yf, izpuščen v ozračje, bistveno manjši toplogredni učinek kot kilogram ogljikovega dioksida. Za primerjavo: GWP pri R134a znaša 1430.

V primerjavi z R134a so bili v sisteme R1234yf vgrajeni znatno izboljšani kakovost in robustnost komponent ter skladnost s številnimi novimi standardi SAE. Sistemi so zasnovani tako, da preprečujejo morebitno uhajanje hladilnega sredstva v kabino. Z vidika servisiranja in popravil ima R1234yf podobne toplotne lastnosti kot R134a, kar pomeni, da obstajajo le manjše razlike v postavitvi in zasnovi sistema, napake pa je mogoče diagnosticirati z enakimi metodami kot pri R134a.

Hladilni plin za avtoklimo R1234yf
Hladilni plin R1234yf kot standard na področju polnjenja avtoklim.

Največja razlika je v gorljivosti R1234yf A2L, kar pomeni, da je rahlo vnetljiv. To vpliva na zdravstvene in varnostne postopke na delovnem mestu in pomeni, da za skladiščenje, prevoz in ravnanje s tem plinom veljajo pravila o nevarnem blagu.

Zavezanost zelenemu okolju

Na srečo se voditelji držav vse bolj zavedajo škodljivega vpliva posameznih komponent na naše okolje, zato politike vlad stremijo k zmanjševanju škodljivega odtisa in iskanju novih, naravi bolj prijaznih materialov, tekočin in plinov.

Pri izbiri med R134a in R1234yf je treba upoštevati okoljske predpise, ki veljajo v določenem območju, in lastnosti sistema posameznega vozila. Večina avtomobilskih proizvajalcev za klimatske naprave v novejših vozilih uporablja hladilni plin R1234yf, zato je pri zamenjavi hladilnega plina pomembno, da se uporabi ustrezen plin. Novejši R1234yf je lahko za starejše klimatske naprave namreč škodljiv.

Avtosvet

Avtosvet

About Author

Dobrodošli na spletnem portalu, kjer objavljamo zanimivosti iz sveta avtomobilizma.

Morda vas zanima tudi ...

Dezinfekcija avtoklime
Avtoklima

Kako pomembna je dezinfekcija avto klime?

Ko poleti sedemo v avtomobil in prižgemo klimatsko napravo se utegne zgoditi, da nam v nosnice udari precej neprijeten, zatohel
Težave z avtoklimo
Avtoklima

4 znaki, da avtoklima ne deluje optimalno

Večina ljudi v avtomobilu preživi kar precej časa. Še posebej v primeru, da se oseba vozi na delo, prevaža otroke,